Wydawało się przez moment, że prowadzenie bloga przeszło do lamusa. Dziś jednak pojęcie bloga nabrało zupełnie nowego wymiaru w prowadzeniu działalności online lub budowaniu wizerunku firmy. Okazuje się, że blogi czy zakładki informacyjne/aktualności mogą stanowić bardzo cenne źródło ruchu na stronie WWW oraz znacząco wpływają na ranking SEO strony internetowej, a co za tym idzie jej widoczność na wysokich pozycjach Google.

Co to jest blog?

Nie wchodząc w zagadnienia techniczne blog to to internetowy dziennik lub informacyjna witryna internetowa wyświetlająca informacje w odwrotnej kolejności chronologicznej. Czyli najnowsze wpisy publikowane są na górze listy. Ważne jest jednak to, do czego ten model publikacji jest używany, a są nimi ogólnie przyjmując treści dynamiczne czyli zmieniające się w czasie. Treści blogowe są ważne dziś, ale mogą być nieaktualne jutro. Jednak mechanizm bloga przybiera też postać wspomnianej witryny informacyjnej, np. publikacji o charakterze poradników, instrukcji, itp. chociaż tu nadal można korzystać ze zwykłych stron informacyjnych.

Czy firmy używają blogów?

Tak. Blogi są bardzo popularne i nie tylko prowadzą je osoby prywatne ale też firmy. Jak wspomniałem wyżej blogi mogą odsyłać do dynamicznych treści o charakterze informacyjnym, np. nowinki branżowe, aktualizacje, trendy, ale też do instrukcji i poradników, a więc realizują potrzebę dostarczenia odpowiedzi na popularne w danym czasie zapytania.

Blog a działanie firmy w sieci Internet

Kiedy 10 lat temu ktoś zapytałby o pozycjonowanie stron internetowych, otrzymałby wiele definicji opartych edycji treści w różnych zakamarkach strony internetowej. Ten model nadal działa i stanowi fundament przygotowania strony internetowej do pozycjonowania, a więc zaimplementowania w jej strukturze kluczowych dla profilu działalności fraz. Ale na przestrzeni lat bardzo zmienił się sposób w jaki poszukujemy informacji, to nie jest tylko wpisanie w Google telewizor, ale np. jaki telewizor Smart TV do 3000 zł. W jaki sposób przeciętna strona internetowa ma odpowiedzieć na takie zapytanie? Może. Np. prowadząc sekcję blog/aktualności i umieszczając w niej regularne publikacje na tematy pokrewne lub zawierające rozbudowane frazy/zapytania z Google.

Ten przykład to w zasadzie także odpowiedź na to jak blog wpływa na SEO. Poprzez dostarczanie contentu nasyconego słowami i frazami kluczowymi, konkretnymi zapytaniami, które powodują, że ostatecznie nasza strona pojawia się na 1 pozycji w Google. To tak bez wnikania szczegóły techniczne.

Załóżmy bloga – pomyśleli wszyscy

Problemem tej koncepcji jest dziś fakt, że na ten sam pomysł w budowaniu pozycji wpadło więcej firm niż tylko Twoja. Aby iść krok dalej połączyli oni fundamentalne zasady pozycjonowania strony internetowej ze strategią content marketingu oraz użytli do tego wielu kanałów dystrybucji treści, np. social media. Całość wsparli płatnymi kampaniami reklamowymi w Google co ostatecznie doprowadziło do jeszcze pełniejszego wzmocnienia pozycji w sieci Internet.

Nie oznacza to jednak, że nie możesz ich dogonić. W tym artykule rozpatrujemy bloga lub sekcję aktualności przez pryzmat pozycjonowania strony internetowej a dokładnie zwiększania widoczności Twojej firmy w sieci Internet.

Zastanów się, prowadzisz firmę i sprzedajesz klimatyzacje do domu i biura, jakie informacje jesteś w stanie zamieścić na stronie WWW? Informacje o firmie, ofertę, kontakt, trochę opisów produktów i technologii. To treści statyczne, nie zmieniają się w czasie praktycznie w ogóle. Co się stanie kiedy na tej samej stronie uruchomisz firmowego bloga? Wprowadzisz treści dynamiczne, zmieniające się w czasie i odpowiadające na bieżące zapytania w Google (patrz wyżej przykład z telewizorem). Rozszerz te wpisy o poradniki, krótkie instrukcje, zbadaj jakich informacji szukają użytkownicy produktu jaki oferujesz. Jak czyścić klimatyzację? Co ile wymieniać filtry klimatyzacji? Ile kosztuje działanie klimatyzacji? Czy klimatyzacja uczula? Czy klimatyzator filtruje powietrze?

Zobacz ile masz możliwości na to aby dotrzeć do swoich klientów, ile pojawia się pytań na które użytkownicy szukają odpowiedzi, zobacz ile contentu nasyconego kluczowymi frazami możesz umieścić w tych wpisach aby podnieść swoją pozycję w Google.

Blog nie tylko sprzedaje

Posiadanie bloga nie musi bezpośrednio przełożyć się na wzrost konwersji, ale o tym decyduje zbyt wiele czynników aby teraz o nich pisać, np. to jak skutecznie będziesz inicjował sprzedaż w publikowanych tekstach. Jeśli miałbym w dużym uproszczeniu przedstawić zalety posiadania bloga, to są nimi właśnie te wskazane wyżej: pozyskiwanie fraz kluczowych, zwiększanie pozycji w Google, pozyskiwanie nowego ruchu (nie tylko klientów, ale także użytkowników), sprzedawanie wiedzą (mocny trend), budowanie zaplecza pod płatne kampanie reklamowe (nie tylko: KUP PRODUKT, ale KUP I ZOBACZ JAK ŁATWO GO OBSŁUGIWAĆ).

Pamiętaj o tym, że hasło: jeśli nie ma Cię w sieci to nie istniejesz jest wciąż aktualne i nabiera na sile. Szukamy usług, szukamy produktów, szukamy opinii, szukamy pomocy, stojąc na ulicy szukamy kawiarni, sklepu, a stojąc w sklepie z elektroniką, sprawdzamy polecane produkty i szukamy rozwiązań, które nas interesują.

Strona internetowa nie tylko na wizytówce

Samo utworzenie strony internetowej to przydatny gadżet jeśli chcesz wypełnić sobie miejsce na wizytówce lub nakleić reklamę na samochodzie. Tam chcesz po prostu odesłać swoich klientów aby szukali dodatkowych informacji i dopiero kontaktowali się. Jednak największy ruch odbywa się w sieci Internet i to właśnie tutaj jest większość Twoich klientów. Blog jest jednym ze sposobów wyróżnienia się na tle konkurencji. Nie broń się przed tym aby podzielić się wiedzą z klientami, większość z nich rozumiejąc ogrom sprawy zupełnie inaczej postrzega ofertę na dostępne usługi. Bloga daje Ci możliwość nie tylko zbudowania silnego zaplecza SEO ale również jest metodą na pokazanie że jesteś profesjonalistą – wiesz co robisz, jak to robisz oraz dlaczego tyle to kosztuje.

Posiadanie bloga to sposób na:

  • budowanie zaplecza treści, zwiększanie widoczności firmy w sieci Internet, przyciąganie ruchu organicznego, bezpłatna obecność w wyszukiwarkach,
  • idealna platforma do wzmocnienia strategii SEO,
  • budowanie linkowania wewnętrznego wpływającego na SEO,
  • dostarczanie informacji i zachęcanie użytkowników do interakcji, a więc pozyskiwanie feedbacku, dyskusja, poznawanie potrzeb użytkowników, budowanie zaufania i autorytetu marki,
  • informowanie o bieżących zmianach i statusie firmy, traktowanie bloga jako bezpośredniego kanału komunikacji,
  • możliwość budowania bazy adresów e-mail, zapraszanie do subskrybowania treści,
  • nauka o produktach: co potrafią, jak je obsługiwać, budowanie autorytetu, pokazanie się jako specjalista w branży,
  • łatwiejsze wyjście do społeczności, mniej techniczna a zarazem mniej oficjalna forma prezentowanych treści i komunikacji.

Jeśli masz stronę internetową, skonsultuj ze swoim administratorem uruchomienie bloga. Możesz założyć bloga jako osobną witrynę i budować jego pozycję w sieci Internet, przekierowując ruch do swoich produktów i usług jakie oferujesz. Prowadzenie bloga nie tylko zapewnia solidne podstawy dla marketingu, ale jest również zabawne i inspirujące. Pozwala dzielić się pomysłami, przemyśleniami i budować nową społeczność ludzi zaangażowanych w Twój produkt i usługę.