W sieci znajdziesz setki dobrych poradników o tym, jak zacząć blogować lub tworzyć serwis WWW/blog tematyczny, przyciągnąć uwagę internautów, a także zacząć na nim zarabiać. Wszystkie te poradniki mają wspólny mianownik, którym jest treść i systematyczność. I nie bez powodu każdy o tym wspomina.
W tym krótkim artykule chcę Ci wyjaśnić jak ja postrzegam te rady oraz na co zwróciłbym uwagę, gdybym dziś otwierał kolejną stronę WWW lub blog tematyczny. Jaki? Tak naprawdę nie ma to znaczenia, kluczowe jest trzymanie się poniżej przedstawionych trzech prostych zasad, a każda strona WWW zyska na popularności. To nad czym będziesz jedynie pracował, to to czy stanie się to szybciej czy później.
O czym pisać?
Uwagę odbiorców możesz przykuć tak naprawdę każdym tematem jaki sobie wymyślisz. Ważne jest aby mieć pomysł, wiedzę lub źródło wiedzy, na którym będziesz mógł się opierać. Przykładowo na stronie www.karczma.edu.pl wszystko zaczęło się od publikacji wpisów poświęconych Android TV. Temat był niszowy, a zainteresowanie rosło z czasem.
Na innej mojej stronie www.badanie-techniczne.pl skupiłem się wokół częstych pytań, na które użytkownicy pojazdów szukają odpowiedzi. Tu konkurencja jest ogromna, a biorą w niej udział i mniejsze blogi tematyczne, ale i duże serwisy motoryzacyjne oraz sami usługodawcy, którzy też dostarczają wielu informacji na stronach WWW. Systematyczna publikacja, tworzenie unikalnych treści oraz ciekawych poradników (zbiorów ważnych informacji) sprawiło, że dziś serwis ten odwiedza 50 tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie.
Twórz unikalną treść wysokiej jakości – od początku
Wspólną cechą obu serwisów jest treść czyli publikowany content. Ta treść buduje pozycję strony w rankingu Google, a jednocześnie generuje słowa kluczowe, których analiza, pozwala tworzyć kolejne treści. Tak koło się zamyka. Czy to nadal hobby, wiedza, czy może po prostu zarabianie pieniędzy? Wszystko po trochu. Nikt nie tworzy dziś stron dla własnej przyjemności, bo każdy wie, że wiedza kosztuje. Im więcej czasu poświęcasz na tworzenie dobrych treści/contentu, tym oczekujesz i powinieneś oczekiwać większego zaangażowania jego odbiorców. Jeśli Twoje treści będą dobre i popularne, doceni je także Google typując je na pierwszej pozycji w wyszukiwarce (dla określonej frazy/zapytania) a jednocześnie może wyszczególnić je jako najlepsza odpowiedź cytując treść wpisu.
Jak znaleźć dobrą treść? Jak napisałem wyżej, pisać można o wszystkim, ważne jest aby nie przestawać. Jeśli hodujesz rybki, masz ogromne możliwości zarówno opisywania gatunków, propozycji hodowli czy odpowiedzi na popularne pytania z tym związane. Każdy kolejny wpis generuje nowe pomysły, no bo jeśli gatunek XY żyje w wodach słonych, to czemu nie napisać jakie inne ryby lubią słoną wodę, jak zasolić akwarium oraz czy hodowla ryb słonowodnych to dobry pomysł. To generuje setki wpisów, które będą tworzyły content.
Jeśli wiesz co robisz, możesz zacząć tworzyć własne problemy i ich rozwiązania (w przenośni) a więc budzić zainteresowanie swoimi pomysłami. Branża motoryzacyjna w której działa jeden z moich serwisów WWW to ogromne pole możliwości i ogromna konkurencja. Popularność serwisu budowałem zarówno unikalnym contentem jak i poszukiwaniem popularnych zagadnień, na które nie tylko mógłbym odpowiedzieć, ale i dodać coś od siebie lub uprościć/ulepszyć prezentację zebranych informacji.
Zapewniam Cię, że na wszystko znajdą się odbiorcy, a jak pokazuje wielu znanych vlogerów i blogerów, nawet jeśli coś nie jest popularne to możesz sprawić aby było.
Publikuj systematycznie
Nie myśl jednak, że po napisaniu 200 artykułów wszystko będzie się działo samo. Internet oczekuje dziś aktualizacji i świeżych, ważnych, aktualnych informacji, dlatego utrzymanie pozycji to stały rozwój serwisu WWW. Dlatego systematyczność publikacji powinna być dla Ciebie priorytetem. Nie musisz za każdym razem zarywać nocy aby stworzyć nowy wpis, ale zadbaj o to aby pojawiały się one regularnie. Doceni to także Google, które zobaczy, że Twoja strona WWW jest aktualizowana, a więc dostarcza nowych publikacji. Nowe publikacje tworzą nowe słowa kluczowe, nowe słowa kluczowe generują nowych odbiorców, a to pozwala na wznoszenie się w górę na liście wyników Google. I tak koło się zamyka.
Rozpocznij swoje działania od odpowiedzi czy publikacji prostych i popularnych tematycznie wpisów, to pozwoli Ci wypracować frazy kluczowe oraz zainicjować kolejne tematy. Następne wpisy dodawaj tak, aby były one tematycznie powiązane z już opublikowanymi dzięki temu zapewnisz sobie linkowanie wewnętrzne. Zadbaj o dobre i rzetelne tagi, które potrafią wypozycjonować się naprawdę wysoko w Google.
Planujesz większy artykuł? Podziel go na 3 mniejsze. Zamiast publikować jeden duży artykuł opublikujesz 3, co zapewni Ci nowy content na cały tydzień. Linkuj wewnętrzne między artykułami aby zwiększyć atrakcyjność SEO. Skup się na mniejszych problemach i rozwiązaniach. Zwróć uwagę, że w ten sposób odpowiesz na proste pytanie, a linkami (spisem treści/treściami polecanymi) otworzyć użytkownikowi drogę do zapoznania się z innymi powiązanymi treściami. To działa!
Korzystaj z narzędzi wspierających SEO
Jak wspomóc te działania? Pomijając wspomnianą jakość i plan działania, warto korzystać z narzędzi wspierających Twój start i aktywność w sieci. Bez wątpienia pomoże Ci w tym dodanie do serwisu WWW statystyk Google oraz Google Search Console. Te dwa narzędzia pomogą Ci obserwować co się dzieje na Twojej stronie WWW, dlaczego użytkownicy trafili do Ciebie, co oglądali, w jaki sposób do tego dotarli oraz pokaże Ci to, co cieszy się największym zainteresowaniem.
Narzędziem, bez którego nie wyobrażam sobie publikowania treści jest chociażby Yoast SEO. Wprawdzie nie jest narzędziem niezastąpionym, ale pozwala na bardzo szybką optymalizację artykułu pod SEO w dosłownie kilku krokach: uzupełnij tytuł, frazę kluczową, meta opis i popraw czytelność. To dosłownie 2 minuty, które dzielą Cię od dobrze zoptymalizowanego artykułu.
Zadbaj o to aby w każdym wpisie znalazł się przynajmniej 1-2 linki do innych Twoich artykułów, tzw. linkowanie wewnętrzne. Pamiętaj o używaniu frazy kluczowej oraz w miarę rozwoju serwisu, także grupy fraz kluczowych pod które artykuł tworzysz. Nie zapominaj przy tym o pisaniu tekstów pod czytelnika a nie tylko pod SEO. Takie teksty zwyczajnie odpychają, gdyż najczęściej są one tylko odpowiedzią na potrzeby SEO a nie rozwiązaniem problemu.
Skorzystaj z narzędzia Semstorm, które (w moim odczuciu) jest uproszczoną wersją narzędzi Google. Pozwala monitorować frazy kluczowe, ich wzrosty i spadki, sprawdzić frazy kluczowe i pozycję konkurencji. Na podstawie wyników Semstorm możesz szybko określić, jakie frazy kluczowe generują największy ruch, a które są warte szybkiej poprawy aby wbić się na 1 stronę w Google.
Podsumowanie
Dziękuję Ci za poświęcony czas i mam nadzieję, że przyczyni się ten artykuł do poprawy Twoich treści, a być może pozwoli wystartować ze świetną stroną WWW.
Pamiętaj:
- pisz dobrej jakości teksty, dziel problemy na kolejne wpisy, linkuj wewnętrzne, pozwól użytkownikom zapoznać się z każdym zagadnieniem,
- publikuj systematycznie, 2-3 wpisy w tygodniu to kilkanaście wpisów miesięcznie,
- korzystaj z narzędzi wspomagających, np. Yoast SEO które pokaże Ci jak optymalizować wpis pod SEO. Nie lekceważ tego narzędzia i nie rób wyjątku we wpisach.
To wszystko zrobisz za darmo i przy okazji tworzenia kolejnego artykułu.